Med mennesket i søkeren

Vil du gjerne fotografere mennesker – eller ta bedre bilder av mennesker? Jeg skal innrømme at det ikke alltid er like lett. Men som alt annet her i livet, handler det om trene – og gjerne få litt hjelp fra dem som har kunnskap og mer erfaring.

Jeg har laget en serie med videoer som tar deg med bak tankegangen min når jeg fotograferer mennesker. Den første herover, Med mennesket i søkeren, utforsker tre konkrete, ikke-noe-visvas og veldig anvendelige råd for å få det beste ut av en fotoseanse med, ja nettopp, mennesket i søkeren. Det går ikke på utstyr eller teknikk, men råd som er mye viktigere og som vil gjøre deg til en bedre menneskefotograf.

Hvis du vil bli mer bevisst på hvordan du fotograferer mennesker, ta deg tid til å se videoen Med mennesket i søkeren. I den neste videoen tar jeg opp tråden fra denne. Da vil jeg se mer på hvordan du som fotograf bak kameraet, kan bruke deg selv til å skape mer fengende bilder av mennesker. Hvis du har spørsmål eller ønsker å kommentere videoen Med mennesket i søkeren, må du mer enn gjerne gjøre det under. Alle kommentarer og spørsmål vil bli besvart, så det er bare lange ut. Jeg ser frem til en dialog med alle som er interessert i å fotografere mennesker.

6 thoughts on “Med mennesket i søkeren

  1. Hjertelig takk, Otto!
    Glimrende pedagogikk for en halvgammel gubbe, jeg ble litt klokere av dine enkle poengteringer. Ett spørsmål: portrettene var bortimot utelukkende fotografert i liggende format og med personen i eller nær senter; hvorfor? Ikke minst det siste strider litt mot min “fotografiske natur”.
    Hilsen Frode
    P.S.: Det er ikke ofte jeg ser en video, spesielt ikke en halvtimes video. Denne så jeg helt ferdig på første forsøk. Kryss i taket! DS

  2. Takk for fine ord Frode. Hvis jeg kan hjelpe noen til å ta bedre bilder, er det nettopp det jeg vil.
    Dette med liggende eller stående format, er et valg som ikke kan forklares entydig. Forskjellige fotografer tenker ulikt. Jeg gjør begge deler, men utgangspunktet for meg er det liggende formatet fordi det er slik vi ser og det passer mitt gemytt. Når det gjelder midtstilling, er det noe av det jeg påpeker oftest i mine workshops. Alt for mange gjør det, men det betyr ikke at det er galt. Noen ganger fungerer det veldig bra, særlig med kvadratiske bilder og særlig når en går veldig tett på. Jeg gjør det altså selv, men det er vanskelig å si generelt hvorfor, fordi grunnen vil være forskjellig for forskjellige bilder.

  3. Takk for denne gjennomgangen. Det med oppstilling og mange bilder har jeg ikke tenkt på så mye. Å gripe et interessant øyeblikk har kommet i konflikt med empatien for personen. Jeg er blitt kalt «Mamarazzi».
    .
    Jeg er fortsatt veldig fornøyd med et bilde jeg tok som ungdom av kusina mi idet hun trekker på seg en gummistøvel. Bildet er fint, men hun likte ikke å bli fotografert slik. Det er mange slike eksempler. Så forhandlingen med den som fotograferes er virkelig noe jeg kan lære mer av.
    .
    Jeg syns også det er vanskelig å velge ut det beste bildet, når jeg har tatt mange av samme motiv.

  4. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at øyeblikket kommer i veien for empatien. Selvsagt kan det gå utover tålmodigheten til den eller de som blir fotografert. Særlig egne barn har gjerne ikke mye tålmodighet. Men hvis du for eksempel istedenfor å stille dem opp, lar barna leke eller være i aktivitet, tar det ikke lang tid for dem å glemme at de blir fotografert.
    Dette med redigering, å velge ut de beste bildene, er vanskelig og spesielt vanskelig med egne bilder. Men det er en treningssak og ikke minst et spørsmål om å lære av dem som har erfaring med redigering.

  5. Flott 🙂
    Jeg ser at du ikke bryr deg så mye om rett horisonter. Bevisst ??
    Jeg ser også at du aksepterer / har en del korn. Bevisst ( eller tatt med tele )??

  6. Hei Svein Ivar!
    Jeg er veldig bevisst på hvordan jeg legger horisonten – og legger den ofte på skrå. Det gjør jeg hovedsakelig for å få komposisjonen til å stemme. Det samme med korn. Noen ganger må en selvsagt akseptere støy fordi en tvinges til å bruke høy ISO, men for noen av svarthvit prosjekter velger jeg bevisst korn fordi det passer med uttrykket.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *